Absintmerken

Helfrich Absinth

Helfrich (10/22/05 om 19:44:57):

Ik heb jullie nog niets verteld over mijn geheime project, maar nu de pers zich erop heeft gestort heeft het geen zin er langer over te zwijgen: Helfrich [b]Absinth[/b], een product waarmee ik de wereld ga veroveren en dat - zoals we hieronder kunnen lezen - in de fik gestoken dient te worden.

De Volkskrant, 22 oktober 2005:



Wat bijzonder sterk is in dit artikel, is natuurlijk dat "jongeman": de diepere werkelijkheid die schuilgaat achter de verschijnselen mag ook wel eens rechtstreeks genoemd worden. Dat geldt ook hier, in de duistere krochten van de digitale wereld.

Ik speel trouwens met de gedachte om de "Absinthe Helfrich" terug te trekken van de Nederlandse markt. Die wordt dan een exclusief exportproduct, net als Père Kermann's.

 

Christian (10/22/05 om 21:08:23):

..'jongeman'..nogmaals veel succes met je product..ik zit nu zelf weer achter een glas N.O. (zonder mysterieus ritueel,dit keer) als alles op is ga ik wel weer langs bij Overmars..'tuurlijk zal ik de Helfrich eens gaan testen.. ;)

 

Helfrich (10/22/05 om 22:49:40):

Is goed joh. Ondertussen kan het journaille dat nog geen tien regels over absint weet neer te pennen zonder en passant een emmer bullshit leeg te kwakken driewerf de kuthik krijgen. Na anderhalf jaar heb ik het er wel mee gehad.

Deze week krijg ik de regionale pers op bezoek. Iemand nog een idee over wat ik absoluut wel of niet moet zeggen? Maakt niet uit, ik schenk wel een goede borrel weg, al zullen ze ongetwijfeld niet drinken onder werktijd om het hoofd vooral helder te houden.

Maar die zalmforelfilet ga ik wel maken.

 

radioflux (10/23/05 om 11:07:04):

Gewoon weer te beroerd om fatsoenlijke research te plegen. Het is wat me vaak zo tegenstaat in die journalistiek. "Een benadering van de geheime receptuur uit het einde van de twintigste eeuw." Hebben ze eigenlijk het geringste besef wat ze opschrijven? vraag ik me (regelmatig) af.

En zoals altijd ook weer de bronvermelding: "www.groenefee.nl", even lachwekkend in deze context als het gebruikelijke gezwatel over hoeveel te drinken voordat de hallucinaties beginnen.

Ik ben overigens minder verrast door je nieuwe product dan je misschien wel denkt. Je voorziet natuurlijk dat je een groot deel van je markt kwijt gaat raken aan Absinthe Eline, en dit is je 'preemptive strike'. Goed idee!

 

Helfrich (10/23/05 om 13:34:41):

Je bent een keiharde en geslepen zakenman, flux. Wat ik ook bekokstoof, jij hebt me door. En dat laat je me voelen.

 

GroeneFee (10/24/05 om 19:44:55):

http://www.tonovermars.nl/nieuws.html

 

F@TM@N (10/24/05 om 20:02:00):

heel aantrekkelijk geprijst.....

bij aanschaf van [u]een[/u] fles + bezorgen ben ik bij Ton iets minder kwijt als dat ik hem in mijn woonplaats dordrecht zelf ophaal .....
bij meerdere tegelijk en dat gaat gebeuren,, is het verschil alleen maar groter

kleine prijs voor een Groots product

 

radioflux (10/24/05 om 21:00:09):

GroeneFee schreef:

http://www.tonovermars.nl/nieuws.html

[center]EXCLUSIEVE NEDERLANDSE ABSINTH:
[b]ABSINTH[/b] HELFRICH
NU BIJ ONS VERKRIJGBAAR![/center]

:o Ik mag wel opschieten...

 

Helfrich (10/26/05 om 11:02:48):

Helfrich schreef:


Deze week krijg ik de regionale pers op bezoek. Iemand nog een idee over wat ik absoluut wel of niet moet zeggen? Maakt niet uit, ik schenk wel een goede borrel weg, al zullen ze ongetwijfeld niet drinken onder werktijd om het hoofd vooral helder te houden.


Oef! Vooroordeel. De journalist heeft het zich goed laten smaken! Ik heb hem aangespoord om er geen lulverhaal van te maken. On verra...

 

Barski (10/26/05 om 12:15:43):

Het gaat de goede kant op man! Ik zal je binnenkort op de schappen komen vergezellen zodat men zowel in binnenland als buitenland weet dat de Nederlandse absint serieus genomen mag worden. Ik zal deze week een fles van je kopen, ben heel benieuwd wat je er voor een moois van gemaakt hebt. Als ik me niet vergis heb ik ooit alleen je La Bleue geproefd en die had in elk geval toen al een heel eigen karakter. Ik ben benieuwd hoe je Verte zich laat smaken.

 

Helfrich (10/28/05 om 23:04:25):

Het is te zeggen dat de eerste Blanche "een heel eigen karakter" heeft. Sommige absintheurs zijn er enthousiast over, terwijl ik zelf toch eerder naar de kelder-Helfrich grijp. Wie geilt op angelicazaad kan zich volop aan de Blanche uit de distilleerderij verlustigen.

Dat is opmerkelijk omdat de Verte nog genereuzer en beter uitgebalanceerd is, dan wanneer ik haar zelf maak. Opmerkelijk, maar wel verklaarbaar.

 

Barski (10/29/05 om 12:09:43):

Ik zal vanavond weten hoe je Verte smaakt,. Twee uur geleden werd er door de TPG een flesje afgeleverd. Mijn pet af voor de de snelle levering van Ton Overmars. Ik ben zeer benieuwd, vandaag of morgen zal ik mijn review geven.

 

Helfrich (10/30/05 om 00:43:32):

Helfrich schreef:


Oef! Vooroordeel. De journalist heeft het zich goed laten smaken! Ik heb hem aangespoord om er geen lulverhaal van te maken. On verra...


Mijn woorden zijn niet volstrekt accuraat gereproduceerd, maar voor iemand die niet thuis is in het onderwerp heeft de jonge journalist een adequate parafrase neergezet. Wel jammer dat het altijd over trippen moet gaan. Of over "niet trippen". De Gelderlander, 27 oktober 2005:



http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,1478,16225__2929667_,00.html

 

Barski (10/30/05 om 14:38:17):

Nou, gisterenavond was het dan eindelijk zover. Een fles Helfrich Verte op tafel, de Portarlier replica glazen werden uit de kast gehaald. Precies drie stuks, een voor mij, een voor mijn vriendin en een voor een andere Verte ter vergelijking. De lepeltjes en de suiker erbij en de reservoirs konden worden gevuld.

Allereest de geur van het pure destillaat: kruidig en wat scherp in de neus door de alcohol (dit zal naarmate de fles ouder wordt vermoedelijk afnemen).

De kleur: zachtgroen tot mosgroen. De eerste druppels die met het distillaat in aanmerking kwamen gaven zoals verwacht geen indicatie van buitensporige hoeveelheden steranijs. Nee deze absint werd langzaam troebel zoals je mag verwachten van een absint waar voornamelijk groene anijs in is gebruikt. De troebeling is dik in orde, de kleur zacht lichtgroen.

De smaak was zoals de geur al deed verwachten kruidig, een tikje wrang en wat bitter. Niet onaangenaam maar voor mijn smaak nog iets te hard. Deze absint heeft nog wat scherpe kantjes en de balans kan nog wat verbeterd worden. Ik verwacht dat deze foutjes in de toekomst zullen verdwijnen. Al met al dus helemaal geen verkeerd product, er moet nog wat aan gebeuren maar dit is zeker een aanwinst voor de Nederlandse markt. Op de buitenlandse markt zal dit product een aantal geduchte tegenstanders hebben.

Ik had als vergelijking een glas experimentele Opaline 3 ingeschonken. De kleur is bijna identiek maar in de geur en smaak zitten een aantal duidelijke verschillen. De Opaline is minder kruidig dan de Helfrich, wat zachter en zoeter met een smaak die wat dropachtig aandoet... het zoethouteffect. In de nasmaak zitten de grootste verschillen maar de vergelijking is scheef daar de Opaline ruim 7 maanden heeft gelegen en de Helfrich vermoedelijk van wat recentere datum is.

Over een paar maanden ga ik ze opnieuw vergelijken, tot die tijd geniet ik van een glaasje Helfrich als ik even wat anders wil dan een Blanche. Een ding ding staat vast... deze absint krijgt binnenlandse concurrentie maar dat is alleen maar goed voor de consument.

Verandering van spijs doet eten... zou dat ook gelden voor absint? Het wordt hoog tijd dat onze slijters er wat meer van gaan verkopen.

 

Barski (11/20/05 om 14:20:19):

Ik heb gisteren de kurk weer eens van de fles getrokken om er aan te ruiken. Hij lijkt wat zachter geworden en ik ruik nu ook wat meer citrus accenten. In december trek ik hem weer open en dan zal ik weer een glaasje inschenken, in de tussentijd zal ik er af en toe wat lucht bijlaten. Eens kijken of hij er zachter van wordt.

 

Helfrich (03/11/07 om 16:13:13):

Deze maand in de aanbieding bij Menno B: ABSINTH Helfrich

 

Absintmerken